Będę rzecz jasna bardzo wdzięczna za kawę.
Przez ostatnie 15-20 lat, techniczny i konstrukcyjny aspekt
współczesnej sukienki uległ fundamentalnym zmianom. W tym czasie, gdy sukienkę
skończono, była ona tak sztywna, że stała, nawet bez ludzkiego ciała, działając
jak osłona. Kilkanaście tuneli z fiszbinami, często więcej sprawiało, że talia
wyglądała jak solidna zbroja. Wysoki kołnierz, do tego podwójne wkładki
usztywniające, wszędzie tam, gdzie było to możliwe, dodatkowe paski biegnące
wokół obwodu, ten cały wysiłek by sprawić, że talia była wąska, na tyle wąska,
że patrzyło się na nią z bólem. Podobnie pracowano ze spódnicą. Około 30-50
centymetrów było obszywanych (pod spodem) sztywną tkaniną. Im ciężej i
potężniej wyglądała spódnica, tym piękniejsza była, według zasad tamtej epoki.
Nie mogła się marszczyć i musiała osiąść jak na dłoni.
Co zostało z mody sprzed 20 lat? Zupełnie nic! Gust
odbiorców zmienił się ta bardzo, że każda oznaka sztywności jest usuwana. Nasze
gusta stały się bardziej naturalne, organiczne. Dziś już nikt nie chce
dostosowywać ciała kobiety do mody, ale na odwrót: to moda powinna służyć
ideałowi, doskonale zbudowanej i dobrze zachowującej się figurze.
Teraz, gdy już wyjaśniliśmy różnicę pomiędzy tym co było, a
tym co jest dziś, stajemy przed kolejnym pytaniem: Jak skrojona jest dzisiejsza
suknia? Jak wygląda to od strony technicznej? Co powinna wiedzieć krawcowa?
Z naszego albumu Favorit-Moden-Album wybraliśmy typowy
model, nr 4575, za pomocą którego przedstawimy czytelnikowi współczesne
techniki krawieckie, z rozszerzonymi mankietami i tym, że sukienka i korpus są
ze sobą połączone.
Zaczynamy przyglądać się górnej części, która zapinana jest
z przodu na haczyki. Ostatnimi czasy, panuje moda na zamykanie bluzki z przodu,
z dodatkowym, dekoracyjnym wykończeniem.
Przechodząc do następnego artykułu (paragrafu). Jak pokazano
na ryc. 1, karczek jest zszywany po prawej stronie i zamykany za pomocą
zatrzasków po lewej stronie, na tym samym rysunku widać również, że rękaw o
długości do połowy, który kończy się u góry niewielkim szpicem, jest już
przyszyty. Teraz zajmijmy się
zewnętrznym materiałem w talii, którego charakterystyczny do szew
ilustruje obrazek numer dwa. Jak pokazuje rysunek, szew był najpierw
przyozdobiony passepoilem i umieszczony na rękawie. Dopiero potem połączył się
z podkrojem ramienia, tuż za linią przerywaną. Widzimy również wyraźnie, że
jego przód i tył są lekko pomarszczone. Kiedy już wykonamy te czynności,
zewnętrzna tkanina ma być naciągnięta do długości korpusu i przyszyta do górnej
linii przerywanej. Kamizelka, która
także jest wszyta w górnej części korpusu technicznie nie oferuje wprawdzie
niczego specjalnego, ale może nasi szanowni czytelnicy będą zgodni z uwagami
zawartymi w naszym opisie jej przekroju.
Teraz należy wykroić spódnicę, zszyć ją i przyszyć do reszty
w zwykły sposób, a dół od strony linii zaznaczonej na rysunku 3. Obszyć szeroką
koronką. Obrzeże jest zamknięte po bokach, a ponieważ pierwszy szew znajduje
się za bardzo po boku, należy wyciąć szczelinę przy tym samym miejscu, z podobnymi
od strony podszewkami spódnicy jeden obok drugiego o długości 30 cm.
Ten otwór
wyposażony w fiszbiny, zatrzaski i haftki, a od strony technicznej nie
przedstawia sobą nic nowego. Następnie dolna linia przerywana rzeczywistego
pasa w talii spódnicy jest przyszyta tak, jak wyraźnie pokazuje ilustracja
numer 4. Na rys. 5, ale widzimy przede już przeszyty korpus, częściowo na lewej
stronie, w taki sposób, że w pasie, jak również przy krawędziach korpusu ubranie
jest wykończone za pomocą taśmy ukośnej z jedwabiu lub satyny. Nasza suknia
jest już w bardzo zaawansowanym stadium. Wciąż brakuje jednak paska, a jedna
ważna rzecz, a mianowicie luźne szwy, sprawiały, że osoba nosząca tę sukienkę
miałaby wątpliwą przyjemność ciągnąć zewnętrzną tkaninę nad górną częścią
korpusu za każdym razem, gdyby ją na sobie prezentowała, co w rzeczywistości
nie byłby żadną przyjemnością. Dlatego nie należy zapominać o tych szwach,
pokazanych na rys 6. Ten sam rysunek pokazuje również, jak pas, który zamyka
się na boki haczykami lub zatrzaskami, scala razem spódnicę i pasek. Mały
rysunek nr. 7 pokazuje ten luźny ścieg w powiększonej formie, a więc 3 do 5
luźnych nitek, które są w pokazany sposób nawijane (na siebie), a przez to
bardzo trwałe. Położenie tych szwów należy wypróbować na rysunku, przynajmniej
nie mogą one znajdować się zbyt daleko od dekoltu.
Nasza praca się skończyła. Jesteśmy przekonani, że nasi
czytelnicy nie będą mieli problemu z dopasowaniem do swoich potrzeb tego
nowoczesnego stroju i, jeśli będą dokładnie śledzić nasze uwagi, będą
zaskoczeni sukcesem swojej pracy w zakresie technologii szycia.
No comments:
Post a Comment